Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ
Την ώρα που 1.000 κορυφαίοι Τούρκοι διανοούμενοι εξέφρασαν δημόσια και καθαρά την θέση τους κατά της μετατροπής της Αγιά Σοφιάς σε Τζαμί και υπέρ της διατήρησης της σε Μουσείο, μια εθνικιστική ισλαμιστική οργάνωση - ο << Σύνδεσμος Νεολαίας Ανατολίας>> - γνωστοποίησε ότι...
... το Σάββατο 31 Μαΐου στις 04.00 το πρωί θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στο ...<<τέμενος>> της Αγίας Σοφίας. Μάλιστα εντελώς προκλητικά στην ανακοίνωση καλεί τους ισλαμιστές να έχουν μαζί το ''σετζαντέ'' τους - δηλαδή το μικρό χαλί πάνω στο οποίο γίνεται προσευχή των μουσουλμάνων!
Όσο και αν η οργάνωση αυτή δεν αποτελεί κάτι το σοβαρό από πλευράς απήχησης και οντότητας, η κίνηση έχει την σημασία της διοτι φορτίζει το κλίμα αλλά και γιατί υποδαυλίζεται από κύκλους της τουρκικής κυβέρνησης του ΑΚΡ και τον ίδιο τον κ. Ερντογάν που έχει στα σχέδιά του την ίδια επιδίωξη- και το λέει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Θέλουν να κάνουν ναμάζι
Τα μέλη του <<Συνδέσμου Νεολαίας της Ανατολίας>> ανακοίνωσαν ότι το πρωί του Σαββάτου θα κάνουν ναμάζι (προσευχή) στην Αγία Σοφία με επικεφαλής τον ιμάμη Μπασφάρ, γράφει η Μιλιέτ. Όμως, η κατάσταση αυτή πυροδότησε - όχι τυχαία...- νέες συζητήσεις σχετικά με την Αγία Σοφία. Στο ίδιο δημοσίευμα αναφέρεται ότι ο πρώην Πρόεδρος του Τουρκικού Ιδρύματος Ιστορίας, κ. Γιουσούφ Χαλάτσογλου, από το κόμμα MHP, o οποίος κατέθεσε, κατά τους προηγούμενους μήνες, πρόταση νόμου στη Βουλή για το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας στο προσκύνημα (τζαμί) , ισχυρίσθηκε ότι στο Διάταγμα, που είχε ετοιμασθεί για τη μετατροπή του τεμένους της Αγίας Σοφίας σε Μουσείο, η υπογραφή (του Ατατούρκ) ήταν πλαστή. Ο κ. Χαλάτσογλου είπε στη Miliyet «Το εν λόγω διάταγμα δε δημοσιεύθηκε ποτέ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν έχει ημερομηνία και αριθμό πρωτοκόλλου, η δε υπογραφή που λέγεται ότι είναι του Ατατούρκ είναι πλαστή».
Τα πυροδοτεί η ίδια η κυβέρνηση Ερντογάν
Αλλά , όπως είπαμε, όλα αυτά τα ...σιγοντάρει - για εκλογικούς λόγους - και το κυβερνών κόμμα:Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Μπουλέντ Αρίντς κατά την περασμένη εορτή των Θυσιών, σε δηλώσεις του, είχε πεΙ: «Η Αγία Σοφία μας λέει κάποια πράγματα. Κοιτάμε αυτή την θλιμμένη Αγία Σοφία. Ευχόμαστε να είναι σύντομα οι μέρες που θα μπορέσει να γελάσει.»
Στο δημοσίευμα γράφει ότι πολλοί κυβερνητικοί παράγοντες αναφέρουν απόψεις προς αυτή την κατεύθυνση και τονίζει ότι η πιο περίεργη δήλωση έγινε από τον Μουσταφά Οτζάλ από το Κόμμα της Ευτυχίας. Ο Οτζάλ είπε: «Ο τρόπος με τον οποίο θα απαλλαγεί η Τουρκία από τους μπελάδες είναι να ανοίξει την Αγία Σοφία στο προσκύνημα». Όλα αυτά οδηγούν σε ανακοινώσεις του τύπου : «πάρε το σετζαντέ σου κι έλα!»
Αλλά αυτά είναι η φαιδρή - πλην επικίνδυνη - όψη. Διότι οι σοβαροί Τούρκοι και ιδίως μεγάλη μερίδα διανοουμένων έχουν άλλη άποψη και την προωθούν. Έτσι χθες έδωσε συνέντευξη τύπου η ''Πλατφόρμα Παρακολούθησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς'' με την πρωτοπορία του ''Ιδρύματος Ιστορίας'' όπου τόνισαν ότι η Αγιά Σοφιά πρέπει να παραμείνει Μουσείο!
1.000 διανοούμενοι:<<Αρρωστημένη κατάσταση>>
Όπως ειπώθηκε οι ακαδημαϊκοί και διανοούμενοι, που ξεκίνησαν την εκστρατεία συγκέντρωσης υπογραφών κατά των ενεργειών για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος,τόνισαν ότι η Αγία Σοφία με την αντίληψη της Αλωσης χρησιμοποιείται ως μέσον σε ένα πολιτικό παιχνίδι. Σε δημοσιεύματα της Ταραφ και της Τζουμχουριέτ τονίζεται ότι το κείμενο της εκστρατείας με τον τίτλο «Γιατί η Αγία Σοφία θα πρέπει να παραμείνει ως Μουσείο» υπέγραψαν περισσότεροι από 1.000 ιστορικοί, ειδικοί και διανοούμενοι και ο Τούρκος ιστορικός, Κ. Μουράτ Μπελγκε, που μίλησε στη συνέντευξη για την εκστρατεία συγκέντρωσης υπογραφών, είπε: «Συνεχίζει να τρέφεται η αρρωστημένη ψυχολογική κατάσταση με κομπλεξικές δηλώσεις».
Ο καθηγητής κ. Σεβκέτ Παμούκ από το Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου είπε ότι ο κ. Ερντογάν είχε υπογράψει μαζί με την Ισπανία τη συμμαχία πολιτισμών και τόνισε πως τώρα ο Πρωθυπουργός θα πρέπει να πράξει τα όσα απαιτεί η συμμαχία αυτή και να δηλώσει η κυβέρνηση ότι η Αγία Σοφία θα παραμείνει ως Μουσείο.
<<Το Ισλάμ δεν μπορεί να συμβιώσει με άλλες θρησκείες ειρηνικά>>
Ο καθηγητής και δημοσιογράφος κ. Μουράτ Μπελγκέ, κατά την ομιλία του είπε ότι η συζήτηση για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος είχε ξεκινήσει τη δεκαετία του 1950 με ένα επιθετικό άρθρο του Οσμάν Γιουκσέλ Σερντένγκετστι και πρόσθεσε «Μετά από εκείνο το κείμενο, κατά καιρούς, αναζωπυρώνεται η συζήτηση για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος και δημιουργήθηκε ένα σύμπλεγμα κατωτερότητας ότι ‘'μας πήραν την Αγία Σοφία από τα χέρια’'. Συνεχίζεται ακόμη αυτή η αρρωστημένη, λανθασμένη και επιζήμια ψυχολογική κατάσταση. Η προσέγγιση αυτή αποτελεί προέκταση μιας στάσης που έχει ως στόχο την εκδίκηση και την επιθυμία να σωπάσει τους άλλους. Αυτή η κατάσταση χρειάζεται θεραπεία. Η πρόταση για το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας στο προσκύνημα είναι μια πρόταση η οποία επισημαίνει πως το Ισλάμ δεν μπορεί να συμβιώσει με άλλες θρησκείες ειρηνικά και ήρεμα και δεν πρέπει να συμβιώσει».
Επίσης ο καθηγητής κ. Ουγούρ Τάγγελι είπε: «Εμείς επιμένουμε να σκεφτόμαστε ότι η ιστορία της Κωνσταντινούπολης άρχισε το 1453 και ότι ποτέ δεν υπήρξε Βυζαντινή πρωτεύουσα. Σ’ αυτή την αντίληψη οφείλεται και το γεγονός ότι ακόμα στην Κωνσταντινούπολη δεν υπάρχει Βυζαντινό Μουσείο. Εκείνο που θα πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η Αγία Σοφία ήταν μια Εκκλησία και δεν μπορούμε να συζητούμε για την Αγία Σοφία αρνούμενοι αυτή την πραγματικότητα. Όσο δεν επέρχεται ειρήνη με το Βυζάντιο θα συνεχισθεί και αυτή η φιλονικία».
Προειδοποίηση: <<Θα διώξουν την Τουρκία από την Unesco αν...>>
Σε άλλο δημοσίευμα της Taraf, με τον τίτλο «Θα χάσει η Τουρκία», γράφει ότι ο κ. Τζεβάτ Ερντέρ, μέλος του Δ.Σ. του Συμβουλίου Μνημείων και Αρχαιοτήτων της Unesco, είπε πως για το γεγονός ότι η Κωνσταντινούπολη το 1985 έγινε δεκτή στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς ο σημαντικότερος παράγοντας ήταν η Αγία Σοφία.
Ο κ. Ερντέρ τόνισε ότι σε περίπτωση που μετατραπεί η Αγία Σοφία τώρα σε τέμενος ενδέχεται να αφαιρεθεί από τον κατάλογο αυτό.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
HELLAS 2 NEWS blogg