Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

Το Μαξίμου θέλει να πείσει για την «αλλαγή σελίδας» και «τέλος των μνημονίων»

Συνεδριάζει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ με φόντο τις αντιδράσεις

Στόχος του Μεγάρου Μαξίμου είναι να πετύχει ένα αρραγές εσωκυβερνητικό και κατά το δυνατόν εσωκομματικό μέτωπο και να αντιπαρέλθει την σκληρή κριτική που ασκούν βουλευτές και στελέχη...


 Συνεργάτες του πρωθυπουργού πάντως εκφράζουν την εκτίμηση ότι στην ευρύτερη κοινωνία η υποδοχή των κυβερνητικών χειρισμών και η αποφυγή μίας καταστροφικής ρήξης είναι ιδιαιτέρως θετική.

Η κυβέρνηση αναδεικνύει τέσσερα σημεία, που φανερώνουν την επιτυχή έκβαση του πρώτου γύρου της διαπραγμάτευσης:

1. Ενταφιάστηκε το e-mail Χαρδούβελη, άρα οι νέες μειώσεις σε συντάξεις και άλλες περικοπές, καθώς και οι νέες απολύσεις στο δημόσιο δεν θα γίνουν.

2. Μειώνονται οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα, οι οποίοι θα καθοριστούν στη συνέχεια της διαπραγμάτευσης με βάση την πορεία της οικονομίας, άρα υπάρχουν σημαντικά δημοσιονομικά περιθώρια για κοινωνικές πολιτικές, όπως αυτές προβλέπονται από το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης.

3. Δίνεται χρόνος και δυνατότητα πλέον να αντιμετωπιστεί το «βασικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι η διαχρονική φοροδιαφυγή των πλουσίων». Η προσοχή της κυβέρνησης στρέφεται κυρίως σε αυτό το στόχο πια.

4. Το περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων θα καθορίζεται με βάση και τις ελληνικές προτεραιότητες και δεν θα υπαγορεύεται αποκλειστικά από τους δανειστές. Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνεται ότι το μεγάλο κέρδος της πρώτης αυτής προσπάθειας είναι η χώρα έδωσε για πρώτη φορά μία τέτοια μάχη και υπογράμμισε την παρουσία και τη συμμετοχή της στις διεργασίες, ως ξεχωριστή οντότητα και όχι ως παρακολούθημα των δανειστών. Έκανε δηλαδή την παρουσία της αισθητή και αρχίζει να αφήνει το δικό της αποτύπωμα στις εξελίξεις. Κανείς δεν μπορεί να προεξοφλεί πλέον τη συγκατάθεσή της στα σχέδια των δανειστών. Όλοι πλέον την υπολογίζουν και αναγνωρίζουν ότι έχει ρόλο στις αποφάσεις, μετά από αυτό το «κολασμένο» εικοσαήμερο.

ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ

Εν τω μεταξύ στο Email Βαρουφάκη, το κομμάτι των ιδιωτικοποιήσεων φέρεται να έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις κάποιων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως του Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος δεν έχει σταματήσει να αναφέρεται στο “πάγωμα” των ιδιωτικοποιήσεων που αφορούν το υπουργείο του.

Στο κείμενο που απέστειλε η ελληνική κυβέρνηση υπάρχει εξάλλου σημείο που αναφέρεται στην προσαρμογή των κανονισμών της αγοράς ηλεκτρικού και αερίου της Ελλάδας με τις καλές πρακτικές και νομοθεσίες της Ευρωπαικής Ένωσης, στην ενότητα που περιγράφει τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Πηγές από το υπουργείο  Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, ούτε το σχέδιο για το “σπάσιμο” της “μικρής” ΔΕΗ, τονίζοντας, μάλιστα, ότι ο υπουργός θα προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες και θα καταθέσει τη σχετική ρύθμιση στη Βουλή, ώστε να ακυρωθούν οι διαδικασίες, που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. “Θα μείνει στα δικά μας χέρια η Ενέργεια”, αναφέρει πηγή.

Ανώτερος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών διευκρίνισε σχετικά ότι θα προχωρήσει ότι έχει ολοκληρωθεί, ενώ για ότι είναι σε εξέλιξη η πορεία θα κριθεί σύμφωνα με το νόμο και με βάση το δημόσιο συμφέρον.

Το σημείο του ελληνικού κειμένου για τις ιδιωτικοποιήσεις αναφέρει: Οι ελληνικές αρχές θα δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία σύμφωνα με τον νόμο.

Στόχος  είναι η βελτίωση των όρων ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα που κατέθεσε η κυβέρνηση αναφέρονται, επίσης, και ότι  ιι ιδιωτικοποιήσεις έχουν στόχο να υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.

Επίσης, θα ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.

Τα παραπάνω, λοιπόν, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση για τον ΑΔΜΗΕ, που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη, ή ακόμα και της ΔΕΗ, αλλά και του ΔΕΣΦΑ (όπου το ελληνικό υπουργείο αναμένει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού). Κύκλοι της αγοράς ερμηνεύουν το email λέγοντας ότι όπως φαίνεται υπάρχει πιθανότητα για “ξεπάγωμα” του διαγωνισμού, ίσως με μία αναθεώρηση των όρων.

Τι είναι κοινοτική υποχρέωση και τι όχι

Να σημειωθεί ότι αναμενόταν η κατάθεση των δεσμευτικών προτάσεων για την εξαγορά του 66% του ΑΔΜΗΕ τον Ιανουάριο, κάτι το οποίο “πάγωσε” εξαιτίας των εκλογών. Η εταιρεία από το Μάρτιο του 2014 έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, όπως είναι η ιταλική ΤΕRNA, η βελγική Elia η κινεζική China State Grid Corporation και η καναδική PSP Investments.

Πάντως, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ δεν είναι υποχρέωση κοινοτική, αλλά η προώθηση της ανεξαρτησίας των του Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ)  και του Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη λειτουργία της αγοράς.

Η «μικρή ΔΕΗ» -για την οποία το σχετικό νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων- περιελάμβανε το 30% περίπου του παραγωγικού δυναμικού της εταιρείας, λαμβάνοντας υπόψη και την απόσυρση παλαιών μονάδων, αλλά και την σχεδιαζόμενη κατασκευή νέων. Επίσης, εντός του 2015 θα γινόταν η ανακοίνωση του σχετικού διαγωνισμού, ενώ θα είχε προηγηθεί το “σπάσιμο” της.

 Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ δεν είναι ευρωπαική υποχρέωση, ωστόσο αυτό που υπαγορεύει η απελευθέρωση της αγοράς είναι η πρόσβαση τρίτων σε πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας , δηλαδή σε λιγνίτες και νερό. Η «Μικρή ΔΕΗ» προωθήθηκε ως πρόταση για αυτόν ακριβώς το λόγο, δηλαδή για να “σπάσει” το μονοπώλιο στους λιγνίτες και την κοινοτική οδηγία για ισότιμη πρόσβαση στα υδροηλεκτρικά. Φυσικά, ο κ. Λαφαζάνης μπορεί να αντιπροτείνει μέτρα για να εναρμονιστεί η χώρα σε με αυτή την υποχρέωση.

Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα από τη "μικρή ΔΕΗ" θα τα αποκόμιζε η ίδια η ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. Ευρώ, τα έσοδα από τον ΑΔΜΗΕ επίσης η ΔΕΗ ύψους περίπου 600 εκατ. Ευρώ, ενώ από τα ΕΛΠΕ θα διοχετευόταν στο χρέος.

Για τον ΔΕΣΦΑ, παρά τις αντιρρήσεις που είχε εκφράσει προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, η διαδικασία θα προχωρήσει, με την πώληση στη Socar να βρίσκεται στο τελικό στάδιο και επομένως “πετάει” το μπαλάκι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναμένοντας την απόφαση της Κομισιόν. Η συμφωνία πώλησης μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη Socar υπεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου 2013. Μαζί της υπεγράφη και άλλη συμφωνία μετόχων μεταξύ του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar. Το τίμημα της συμφωνίας ήταν 400 εκατ. ευρώ για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (31% για το ΤΑΙΠΕΔ και 35% για τα ΕΛΠΕ).

Επίσης, για την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ δεν είναι ευρωπαική υποχρέωση, αλλά με βάση την  ευρωπαϊκή νομοθεσία θα πρέπει όμως να απελευθερωθεί η λιανική αγορά και το σπάσιμο του μονοπωλίου των τριών ΕΠΑ.

Τέλος, οι διαγωνισμοί για την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων πετρελαίου προχωρούν κανονικά, ενώ εκείνος για τα θαλάσσια οικόπεδα θα αναθεωρηθεί προς το δημόσιο συμφέρον.

Παναγιώτης Νικολούδης

Μπορεί να φαίνεται -και είναι- οξύμωρο ή ακόμη και περίεργο, αλλά ο πρωθυπουργός στηρίζεται για την ευόδωση των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους-δανειστές μας σε έναν εισαγγελέα! Κι αυτός δεν είναι άλλος από τον κ. Παναγιώτη Νικολούδη.

Ο πρώην διώκτης -και μάλιστα απηνής- του μαύρου χρήματος, που από πρόεδρος της σχετικής αρχής έγινε υπουργός Επικρατείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, θεωρείται -και από την τρόικα, που εφεξής θα λέγεται «θεσμοί»- ότι είναι ο άνθρωπος εκείνος ο οποίος σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών μπορεί όντως να συλλάβει τη φοροδιαφυγή και επομένως να τεκμηριώσει το κυβερνητικό επιχείρημα περί άλλων, ισοδύναμων -αντί για αντιλαϊκών- μέτρων στην είσπραξη εσόδων. 

Η συνεργασία του κ. Νικολούδη με το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, καθώς και με άλλες, ανά τον κόσμο, αρχές καταπολέμησης του μαύρου χρήματος, όπως και την ομάδα Ράιχενμπαχ, ήταν ιδιαιτέρως τελεσφόρα. Ολοι αναγνωρίζουν στον εισαγγελέα από τη Μάνη το αδιάφθορο του χαρακτήρα του, κυρίως όμως τη μεθοδικότητα και την αποτελεσματικότητά του να εντοπίζει την αδήλωτη φορολογητέα ύλη από την οποία οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί μπορούν να εισπράξουν μέσω καταλογισμών, προστίμων ή ακόμη και συμβιβασμών με τους φοροφυγάδες τεράστια ποσά. Αν αναλογιστούμε πως μόνο από τις 3.500 περιπτώσεις εντοπισμένης φοροδιαφυγής αξίας 7 δισ. ευρώ το κράτος μπορεί, όπως ο ίδιος ο κ. Νικολούδης υποστηρίζει, να εισπράξει άμεσα 2,5 δισ. ευρώ, τότε καταλαβαίνουμε τον λόγο για τον οποίο ο πρωθυπουργός ελπίζει ότι θα πείσει τους εταίρους-δανειστές μας πως υπάρχουν ισοδύναμα μέτρα, τα οποία μπορούν να αντικαταστήσουν σε πρώτη φάση τα όσα περιέχονται στο περίφημο «email Χαρδούβελη».

Αλλοι 24.000 για φοροδιαφυγή
Και λέμε σε πρώτη φάση επειδή, σύμφωνα με πληροφορίες από το Μαξίμου, ο υπουργός Επικρατείας φαίνεται να έχει διαβεβαιώσει τον πρωθυπουργό ότι, εκτός από τις 3.500 περιπτώσεις εντοπισμένης φοροδιαφυγής, υπάρχουν ακόμη 24.000 παρόμοιες που μπορούν, το αμέσως προσεχές διάστημα, επίσης να εισφέρουν έσοδα στο κράτος. Μάλιστα, λέγεται πως από το 2017 το κράτος θα μπορεί να υπολογίζει σε μια σταθερή και ετήσια βάση ροή εσόδων από περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Και δεν είναι μόνο τα πλεονάζοντα και μη δυνάμενα να δικαιολογηθούν έσοδα -όπως προκύπτει από την αντιπαραβολή των φορολογικών δηλώσεων με τις τραπεζικές καταθέσεις- που μπορεί να αποτελέσουν πηγή εσόδων για το Δημόσιο, αλλά και η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού, που επίσης υπολογίζονται σε αρκετά δισ. ευρώ, καθώς και σειρά άλλων περιπτώσεων φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, τις οποίες το κράτος, λόγω ανεπάρκειας, κακής οργάνωσης ή ακόμη και ηθελημένης αποχής των φοροεισπρακτικών μηχανισμών, δεν μπορούσε να ελέγξει και να συλλάβει.

Τώρα, πέραν της πολιτικής βούλησης που λέγεται ότι υπάρχει για να παταχθούν αυτά τα φαινόμενα, καταλυτικό ρόλο ελπίζεται ότι θα παίξει και η υπαγωγή του ΣΔΟΕ, του Λιμενικού, της Επιτροπής Ελέγχου Προμηθειών κ.ά. στις αρμοδιότητες του υπουργού Επικρατείας.
Μέχρι πρότινος ο εισαγγελέας Π. Νικολούδης είχε την αρμοδιότητα εντοπισμού αποκλειστικά της φορολογικής ύλης, τώρα ο υπουργός -δηλαδή ο πολιτικός Νικολούδης- θα έχει, σε συνεργασία φυσικά με το υπουργείο Οικονομικών, την εποπτεία και την καθοδήγηση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Ως επικεφαλής της αρχής για το ξέπλυμα του μαύρου χρήματος είχε το καθήκον να εντοπίζει μόνο την παραβατικότητα, τώρα, όμως, ως αρμόδιος υπουργός θα έχει τη δυνατότητα να κινεί και τις διαδικασίες καταλογισμού και είσπραξης των ποσών που προκύπτουν από τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής.

Για τον λόγο αυτό αναμένεται, λίαν συντόμως, να μετακομίσει και από το γραφείο «23» της Βουλής, όπου βρίσκεται μόνος μαζί με τις γραμματείς του, να πάει σε χώρο όπου θα στεγάζεται το σύνολο των συνεργατών του και των συνδέσμων του με τις αρμόδιες, κατά τον νόμο, υπηρεσίες που υπάγονται στην αρμοδιότητά του.

Αμεση είσπραξη προστίμων στα δικαστήρια
Οι πληροφορίες λένε πως, πέραν των γραφείων στη Βουλή και το Μέγαρο Σταθάτου, ο κ. Νικολούδης θα έχει ως βασική έδρα του στρατηγείου του το κτίριο της πρώην Γενικής Γραμματείας Τύπου που βρίσκεται απέναντι από το Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Ηδη δύο όροφοι στο συγκεκριμένο κτίριο ετοιμάζονται για να στεγαστεί εκεί το επιτελείο του υπουργού Επικρατείας. Πάντως, εκτός από τη σύλληψη της φοροδιαφυγής, ο κ. Νικολούδης σκέφτεται -λένε- κι άλλες παρεμβάσεις προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα του κράτους. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να επανέλθει το μέτρο της άμεσης και επιτόπιας είσπραξης των προστίμων που επιβάλλονται από τα δικαστήρια στους καταδικασθέντες. Κάτι που υπήρχε παλαιότερα αλλά εγκαταλείφθηκε, με την ευθύνη να μεταβιβάζεται στις εφορίες να εισπράττουν τα πρόστιμα από τις ποινές, με αποτέλεσμα να μην εισπράττονται ποτέ.

Και μάλλον δικαιολογημένα αφού ήταν δυσανάλογα η γραφειοκρατία και ο φόρτος εργασίας των εφοριακών με το συνήθως μικρό ύψος των προστίμων. Ωστόσο, αθροιζόμενο το ποσό που προκύπτει από τα μικρά πρόστιμα -μεσοσταθμικά υπολογίζονται σε περίπου 300 ευρώ- καταλήγει να είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο έσοδο για το Δημόσιο.

Αν υπολογίσουμε τις καταδίκες που υπάρχουν καθημερινά σε όλα τα δικαστήρια σε ολόκληρη τη χώρα και τα πρόστιμα που αντιστοιχούν προκειμένου να αφεθούν ελεύθεροι οι καταδικασθέντες, οδηγούμαστε σε ένα πολύ μεγάλο ποσό, που επίσης μπορεί να περιλαμβάνεται μεταξύ των ισοδύναμων μέτρων που θα αντιπροτείνει η κυβέρνηση στους εταίρους-δανειστές μας...
.



πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
HELLAS 2 NEWS blogg