Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016

Οι κινέζοι, το λιμάνι και οι κρουαζιέρες

Τη συμπερίληψη του Πειραιά στα πλάνα όλων των μεγάλων ξένων ομίλων κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, αλλά και τη χρήση του ως λιμανιού αφετηρίας (home port), δρομολογεί η Cosco.

Στόχος, η άμεση ανάπτυξη των μεγάλων δυνατοτήτων της ελληνικής αγοράς και η ανάδειξη του Πειραιά σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας διεθνώς από την επόμενη κιόλας σεζόν.

Για τον σκοπό αυτό, αμέσως μετά την ανάληψη της διαχείρισης του ΟΛΠ, θα ξεκινήσει επενδύσεις που σταδιακά θα φτάσουν ή και θα ξεπεράσουν τα 135 εκατ. ευρώ στις υποδομές. Παράλληλα, ξεκινάει και διαδικασία διαβούλευσης, με ομίλους όπως οι Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises, MSC Cruises, Celestyal Cruises και άλλες εταιρείες, στα μέσα Μαρτίου στο Μαϊάμι, όπου και πραγματοποιείται η σχετική ετήσια έκθεση-ορόσημο της βιομηχανίας.

Έως τον Ιούλιο

Τα στελέχη της Cosco, που έχουν επιφορτιστεί με αυτή τη δραστηριότητα, θα συγκεντρώσουν όλες τις παρατηρήσεις και τα αιτήματα των λειτουργών γραμμών κρουαζιέρας, τα οποία σχεδιάζει να ικανοποιήσει και ο κινεζικός όμιλος, παρέχοντας υπηρεσίες και διευκολύνσεις που δεν υποστήριζε μέχρι τώρα ο Πειραιάς. Εως τον Ιούλιο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές συζητήσεις και οι πρώτες συμφωνίες, ώστε το 2017 να έχουν ήδη εγκατασταθεί εδώ οι ξένοι operators.

Αυτά επισημαίνουν στην «Κ» κύκλοι της Cosco, προσθέτοντας πως «ο Πειραιάς θα στρώσει κόκκινο χαλί στους ομίλους που θα υποστηρίξουν το πλάνο γιγάντωσης της ελληνικής αγοράς κρουαζιέρας». Πηγές της αγοράς επιβεβαιώνουν το έντονο ενδιαφέρον των ξένων ομίλων, ενώ εκτιμούν τις πιθανότητες υπογραφής συμφωνιών home porting προοπτικά ως αυξημένες.

Όμως την επιτυχία του εγχειρήματος ανάδειξης του Πειραιά ως κομβικού home port για την κρουαζιέρα θα κρίνει και η δυνατότητα του ελληνικού Δημοσίου να προχωρήσει στις απαραίτητες αδειοδοτήσεις που απαιτούνται, όπως είναι η ίδρυση εδώ θυγατρικών των ξένων ομίλων, σημειώνουν όσοι γνωρίζουν καλά τον κλάδο. Προσθέτουν δε, πως θα απαιτηθεί και η ανάπτυξη της αγοράς επιβατών.
Σε αυτό το μέτωπο, δυναμική μπορεί να προσδώσει και η έλευση Κινέζων τουριστών, που θα καταστεί δυνατή με τη συζητούμενη δρομολόγηση απευθείας πτήσεων από την Κίνα στην Ελλάδα.

Πάντως, η πλήρης ανάπτυξη του επενδυτικού πλάνου για την κρουαζιέρα της Cosco, η οποία έχει κηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ ταχύτερα από την πενταετία που έχει προβλεφθεί στη σχετική δεσμευτική προσφορά της προς το ΤΑΙΠΕΔ. Όπως εξηγούν κύκλοι της Cosco, οι συνολικές επενδύσεις θα γίνουν «πολύ πιο σύντομα» και αποσκοπούν στην αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών και τη δημιουργία έξι θέσεων ελλιμενισμού για σύγχρονα μεγάλα κρουαζιερόπλοια μήκους έως και 350 μέτρων.

Οι εξελίξεις αυτές λαμβάνουν χώρα σε μια συγκυρία που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα ευνοϊκή για την Ελλάδα –αλλά υπό προϋποθέσεις– καθώς το πρόσφατο τρομοκρατικό χτύπημα στην Τουρκία έχει ήδη οδηγήσει σε ντόμινο ακυρώσεων των εκεί δρομολογίων φέτος. «Η ευρύτερη αναταραχή στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο δημιούργησε σημαντικές ευκαιρίες για την Ελλάδα και το Αιγαίο, που όμως χρειάζεται πολλή δουλειά για να γίνει ανταγωνιστική αγορά» υπογραμμίζει στην «Κ» κορυφαίο στέλεχος ξένου ομίλου κρουαζιέρας.

Ακυρώσεις στην Τουρκία

Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, πως το τελευταίο δεκαήμερο έχουν ακυρώσει όλες τις προγραμματισμένες για το 2016 επισκέψεις σε τουρκικά λιμάνια η Crystal, η Disney και η MSC Cruises, όπως και οι τρεις θυγατρικές της Norwegian Cruise Line Holdings, οι Norwegian, Oceania και Regent Seven Seas. Παράλληλα, η Celebrity Cruises ακύρωσε τις διανυκτερεύσεις στην Κωνσταντινούπολη. Ομως παράγοντες της ελληνικής αγοράς κρουαζιέρας επισημαίνουν πως για να γίνει πιο ελκυστική η Ελλάδα για τους ξένους operators δεν αρκεί ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη του Πειραιά. «Θα πρέπει και τα άλλα ελληνικά λιμάνια να αποδείξουν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μεγάλων ομίλων κάνοντας συγκεκριμένα βήματα, ειδικά στον τομέα της ασφάλειας» αναφέρουν και θυμίζουν το προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα στο Ανατολικό Αιγαίο.

Κόπωση παρουσιάζουν οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων

Η επιβατική κίνηση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα κατά το 2015 εμφανίζεται σταθερή σε σχέση με το 2014, αλλά σαφώς χαμηλότερη από αυτή του 2013.

Συγκεκριμένα, πέρυσι ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια διαμορφώθηκε στα 4.281 πλοία και ο αριθμός αφίξεων επιβατών (χωρίς αναχωρήσεις) στα 4,957 εκατ.
Το 2013 οι αφίξεις επιβατών ήταν 5,66 εκατ. Στον Πειραιά οι αφίξεις επιβατών το 2015 υποχώρησαν στις 980,149 χιλιάδες από 1,056 εκατ. το 2014 και 1,3 εκατ. το 2013. Ομως Σαντορίνη, Μύκονος, Πάτμος, Ρόδος και Κεφαλονιά - Ιθάκη σημείωσαν σημαντικές αυξήσεις.

Το 2014 τα συνολικά έσοδα της Ελλάδας από την κρουαζιέρα άγγιξαν μετά βίας τα 506 εκατ. ευρώ, κατατάσσοντάς την 8η σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όταν η Ισπανία εισέπραξε άνω του 1,2 δισ. ευρώ.
Η Ιταλία που διατηρεί την πρωτοκαθεδρία της ευρωπαϊκής αγοράς, με μερίδιο 21,3%, έβαλε στα ταμεία της 4,6 δισ. ευρώ, όπως δημοσιοποίησε νωρίτερα φέτος στην ετήσια έκθεση του «Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe 2015 Edition» ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association ή CLIA).

Το 2014 τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας από την κρουαζιέρα ήταν σύμφωνα με την CLIA κατά 11,8% χαμηλότερα από αυτά του 2013 και οι θέσεις εργασίας στον κλάδο προσμετρούνταν σε μόλις 10.136. Η μεγάλη πρόκληση φέτος είναι η ίδια με του 2015: Σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, το μεγαλύτερο έκτακτο πρόβλημα πέρυσι δεν ήταν τα capital controls αλλά οι αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές που οδήγησαν σε αλλαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Ειδικά για τον τουρισμό στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα.




Πληροφορίες: Ηλίας Μπέλλος "Καθημερινή"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
HELLAS 2 NEWS blogg