Πόρισμα των επιθεωρητών Περιβάλλοντος, που διαπιστώνει ακατάλληλη και επικίνδυνη χωροθέτηση των έργων στον υπό κατασκευή ΧΥΤΑ Γραμματικού, στέλνει στον εισαγγελέα για αναζήτηση ποινικών ευθυνών τους υπευθύνους της Περιφέρειας Αττικής και της αναδόχου εργολαβικής κοινοπραξίας συμφερόντων των ομίλων Λ. Μπόμπολα, Σ. Λάτση, Θ. Λασκαρίδη, Χρ. Γιόκαρη.
Υπό το βάρος των δικαστικών εξελίξεων σταματάει το έργο στο Μαύρο Βουνό Γραμματικού, με προοπτική την πλήρη ακύρωση του, ενώ κινούνται οι διαδικασίες για να επιστραφεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι και το τελευταίο ευρώ κοινοτικής χρηματοδότησης του έργου, προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Παράλληλα και σε συνέχεια της «έκθεσης-καταπέλτη» της επιτροπής αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που διαπιστώνει «περιβαλλοντικά εγκλήματα» στη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ Γραμματικού (πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Ε», 21.2.2014, με τίτλο «Μπουρλότο για τους μεγαλοεργολάβους»), επιβεβαιώνεται ότι ανατρέπεται οριστικά ο περιφερειακός σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, συνολικού ύψους άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, που προωθείται σε ιδιώτες με συμβάσεις παραχώρησης. Έτσι μένει μετέωρη η διαδικασία των αναθέσεων με πρωταγωνιστές συνολικά έξι ισχυρούς εργολαβικούς ομίλους, που έχουν πάρει θέση να μοιραστούν την πίτα των δισ. ευρώ των σκουπιδιών.
Το τελικό πόρισμα, με ημερομηνία 7 Μαρτίου 2014, που υπογράφει ο γενικός επιθεωρητής Περιβάλλοντος Παναγιώτης Μέρκος, παραπέμπει την υπόθεση στον εισαγγελέα. Στην πρώτη σελίδα φέρει φαρδιά-πλατιά την ένδειξη «πράξη βεβαίωσης παράβασης, που αφορά στην Κ/Ξ Λάμδα Τεχνική Α.Ε. (σ.σ. πρόεδρος Χ. Γιόκαρης, αντιπρόεδρος Ε. Σαραντόπουλος), Ηλέκτωρ Α.Ε. (σ.σ. ομίλου Λ. Μπόμπολα) και Μεσόγειος Α.Ε. (σ.σ. συμφερόντων ομίλων Λάτση και Λασκαρίδη), κύριο και ανάδοχο κατασκευής του έργου ολοκληρωμένης εγκατάστασης διαχείρισης αποβλήτων βορειοανατολικής Αττικής στη θέση Μαύρο Βουνό Γραμματικού».
Το πόρισμα των επιθεωρητών Περιβάλλοντος, που ήρθε χθες στο φως από τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή, διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει ρέμα το οποίο εκβάλλει στον Ευβοϊκό κόλπο και το οποίο διέρχεται μέσα από το χώρο όπου κατασκευάζεται ο ΧΥΤΑ, γεγονός το οποίο απαγορεύεται απολύτως από τη νομοθεσία. Οι επιθεωρητές επισημαίνουν ότι «η κατασκευή ΧΥΤΑ στη συγκριμένη θέση εμπίπτει στο βασικό σημείο καταλληλότητας με ποινή αποκλεισμού της», δηλαδή ότι η θέση θα έπρεπε να είχε απορριφθεί ως ακατάλληλη για την κατασκευή του ΧΥΤΑ και μόνο εξ αυτού του λόγου.
Η ύπαρξη του ρέματος διαπιστώθηκε «επί τόπου κατά τις αυτοψίες», από «χάρτες της Γεωλογικής Υπηρεσίας Στρατού», από «Γνωμοδότηση της αρμόδιας υπηρεσίας της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών Ν.Α. Αττικής», αλλά και από αναφορά της ίδιας της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) του ΥΠΕΚΑ, η οποία αδειοδότησε το έργο. Επίσης, στο πόρισμα επισημαίνεται ότι προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις «εμφάνισης φρεατίου- επικρεμάμενου υδροφορέα» (δηλαδή ότι ο υδροφόρος ορίζοντας είναι πολύ κοντά στην επιφάνεια του εδάφους), παρά το γεγονός ότι στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ψευδώς αναφέρεται ότι το βάθος του υδροφόρου ορίζοντα είναι στα 90 μέτρα.
Τονίζεται μάλιστα ότι μέσα στο χώρο του ΧΥΤΑ καταγράφηκαν πηγές και πηγάδια η ύπαρξη των οποίων παραβιάζει τα κριτήρια καταλληλότητας χωροθέτησης που η ίδια η πολιτεία είχε θέσει, αφού δεν θα έπρεπε να βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 1.000 μέτρων. Στην έκθεσή τους οι επιθεωρητές, εκτός από τα παραπάνω, παραπέμπουν στον εισαγγελέα την Περιφέρεια και την Κοινοπραξία και για σειρά άλλων παραβάσεων, όπως ότι «η μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων κατασκευάζεται σε άλλη θέση από την προβλεπόμενη», ότι υπήρξε «υπέρβαση κλίσεων των πρανών του κυττάρου του ΧΥΤΑ» και άλλα. Αξιοσημείωτο είναι πάντως, όπως μαθαίνουμε, ότι έχουν τεθεί επιφυλάξεις από παράγοντες της υπηρεσιακής ιεραρχίας του ΥΠΕΚΑ και της ΕΥΕΠ όσον αφορά πτυχές των τελικών διατυπώσεων του πορίσματος.
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έπειτα από επιτόπια έρευνα επισήμανε ότι σε πολλούς ΧΥΤΑ στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και στο Γραμματικό, «η χωροθέτηση είναι το λιγότερο προβληματική, καθώς συνεπάγεται κινδύνους ρύπανσης των υδάτων (υπόγειων και επιφανειακών, σε κοιλάδες, ποτάμια και θάλασσα) και ότι τα γεωλογικά χαρακτηριστικά στο Γραμματικό δεν φαίνεται να είναι κατάλληλα, λόγω αστάθειας ή υδατοπερατότητας του εδάφους». Υπό το βάρος των εξελίξεων σε εγχώριο και ευρωπαϊκό επίπεδο, τίθεται ευθέως θέμα διακοπής της χρηματοδότησης του έργου ΧΥΤΑ, όπως επίσης των νέων εγκαταστάσεων διαχείρισης των απορριμμάτων βορειοανατολικής Αττικής στο Γραμματικό, ύψους άνω των 130 εκατομμυρίων ευρώ.
Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος του περιφερειακού σχεδιασμού, μαζί με τα αντίστοιχα έργα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων, ύψους άνω του μισού δισ. ευρώ, που προωθείται με τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης (Κερατέα, Λιόσια, Φυλή, Γραμματικό), σε μεγάλους εργολαβικούς ομίλους. Για το έργο του Γραμματικού ο διαγωνισμός ανάθεσης με ΣΔΙΤ βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο της επιλογής, με έξι υποψήφιους μνηστήρες, που πρωταγωνιστούν παράλληλα και στους άλλους τρεις ομοειδείς διαγωνισμούς, οι οποίοι είναι οι:
1. ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Ηλέκτωρ.
2. ARCHIRODON Group NV - Intrakat - Envitec.
3. ΜΕΤΚΑ - Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης.
4. Novaera Ελλάς.
5. ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή - ΔΕΗ.
6. J&Ρ Αβαξ - Μεσόγειος.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
HELLAS 2 NEWS blogg