Πρόσθετο εισόδημα από 300 ευρώ έως 3.000 ευρώ μηνιαίως υπόσχεται η Carky
σε όσους ιδιοκτήτες αυτοκινήτου –ιδιώτες και εμπόρους– υπενοικιάσουν σε
τρίτους τα αυτοκίνητά τους όταν οι ίδιοι δεν τα χρησιμοποιούν.
Πρόκειται για μία ακόμη εταιρεία της λεγόμενης οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy), που έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά επιχειρώντας ουσιαστικά να εκμεταλλευθεί την ανάγκη των Ελλήνων για έξτρα εισόδημα σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και σε μια χώρα όπου το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου είναι υψηλό.
Επί της ουσίας, πρόκειται για το αντίστοιχο των εταιρειών υπενοικίασης κατοικιών ως τουριστικών καταλυμάτων μέσα από πλατφόρμες όπως η Airbnb. Όπως συμβαίνει δε και σε άλλες επιχειρήσεις της οικονομίας διαμοιρασμού, υπάρχουν αρκετές «γκρίζες ζώνες» τόσο ως προς το σύννομο της λειτουργίας της όσο και ως προς το ζήτημα της φορολόγησής της.
Η Carky υποστηρίζει ότι φέρνει πρώτη στην Ελλάδα το μοντέλο του «peer-to-peer car sharing», καθιστώντας δυνατό σε ιδιώτες και εμπόρους να υπενοικιάσουν σε τρίτους τα αυτοκίνητα που έχουν στην ιδιοκτησία ή στην κατοχή τους.
Ακριβώς σε αυτό το σημείο εντοπίζεται η πρώτη σημαντική «γκρίζα ζώνη», καθώς, σύμφωνα με την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία, οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης χωρίς οδηγό πρέπει καταρχάς να φέρουν το ειδικό σήμα λειτουργίας, το οποίο λαμβάνουν βάσει συγκεκριμένων δικαιολογητικών και διαδικασίας, και κυρίως τα εκμισθούμενα αυτοκίνητα να είναι είτε ιδιόκτητα είτε αποκτηθέντα δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης είτε μισθωμένα από άλλες επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων.
Αξίζει να σημειωθεί, όπως επεσήμανε στην εφημερίδα «Καθημερινή» εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικίασης Αυτοκινήτων (ΣΤΕΕΑ), ότι δεν επιτρέπεται καν στις εταιρείες να υπενοικιάσουν αυτοκίνητα από εμπόρους αυτοκινήτων.
Όταν δημοσιογράφοι της Καθημερινής απευθυνθήκαν στην Carky με την ιδιότητα του ιδιώτη που θέλει να υπενοικιάσει το αυτοκίνητό του για διάστημα ενός μηνός, η απάντηση που έλάβαν ήταν ότι, αφού γίνει συνάντηση, θα υπογράψουν ένα ιδιωτικό συμφωνητικό. Η εταιρεία δηλώνει ότι παρέχει δύο μοντέλα συνεργασίας:
–Πλήρης ανάθεση: Στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε, εκπρόσωπος της εταιρείας είπε ότι ο ιδιώτης διατηρεί την κατοχή του αυτοκινήτου και αναθέτει στην Carky τη διαχείριση. Στις πληροφορίες που έστειλε η εταιρεία γραπτώς αναφέρεται ότι η Carky παίρνει στην κατοχή της το αυτοκίνητο και αναλαμβάνει τη διαχείρισή του αποδίδοντας ένα εγγυημένο ποσό στον ιδιοκτήτη. Οι πληρωμές γίνονται στο τέλος κάθε μήνα και η ελάχιστη περίοδος ορίζεται σε δύο μήνες.
– Διάθεση από ιδιοκτήτη: Οι ιδιοκτήτες κρατούν στην κατοχή το αυτοκίνητό τους και το καταχωρίζουν στην ιστοσελίδα-ηλεκτρονική πλατφόρμα της Carky. Οταν δέχονται ειδοποίηση ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το όχημά τους, ένας οδηγός-συνεργάτης της Carky το παραλαμβάνει και το επιστρέφει όταν η κράτηση ολοκληρωθεί. Η Carky καθορίζει σε αυτή την περίπτωση το τίμημα και κρατάει το 25% και το υπόλοιπο 75% το αποδίδει στον ιδιοκτήτη. Η εταιρεία δηλώνει ότι παρέχει πλήρη ασφαλιστική κάλυψη (μεικτή) του οχήματος.
Η άλλη «γκρίζα ζώνη» αφορά τη φορολόγηση τόσο της εταιρείας όσο και του εισοδήματος που προκύπτει για τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η εταιρεία εδρεύει στο Λονδίνο, ενώ διαθέτει ταχυδρομική διεύθυνση και στην Αθήνα.
Η Carky Ltd. δεν εμφανίζεται στο ελληνικό Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) αλλά στο αντίστοιχο μητρώο του Ηνωμένου Βασιλείου και φαίνεται να έχει ιδρυθεί μόλις τον Απρίλιο του 2016, ενώ ο επικεφαλής της είναι πιθανώς το ίδιο άτομο που έχει ιδρύσει εταιρεία διαδικτυακού στοιχήματος.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει για τους ιδιώτες/ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, η απάντηση που έλαβαν ήταν η ακόλουθη:
«Όταν καταλήξουμε σε αυτό το σημείο, θα το συζητήσουμε περαιτέρω». Στη συνέχεια επισημάνθηκε ότι αυτό θα γίνει με απόδειξη παροχής υπηρεσιών, χωρίς, ωστόσο, να είναι σαφές εάν στην πραγματικότητα η εταιρεία εννοούσε απόδειξη επαγγελματικής δαπάνης.
Εταιρείες «peer-to-peer car sharing» υπάρχουν σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (Ολλανδία, Φινλανδία, Γαλλία κ.ά.), στις ΗΠΑ, στη Λατινική Αμερική αλλά και στην Αφρική.
(Από την εφημερίδα "Καθημερινή")
Πρόκειται για μία ακόμη εταιρεία της λεγόμενης οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy), που έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά επιχειρώντας ουσιαστικά να εκμεταλλευθεί την ανάγκη των Ελλήνων για έξτρα εισόδημα σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και σε μια χώρα όπου το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου είναι υψηλό.
Επί της ουσίας, πρόκειται για το αντίστοιχο των εταιρειών υπενοικίασης κατοικιών ως τουριστικών καταλυμάτων μέσα από πλατφόρμες όπως η Airbnb. Όπως συμβαίνει δε και σε άλλες επιχειρήσεις της οικονομίας διαμοιρασμού, υπάρχουν αρκετές «γκρίζες ζώνες» τόσο ως προς το σύννομο της λειτουργίας της όσο και ως προς το ζήτημα της φορολόγησής της.
Η Carky υποστηρίζει ότι φέρνει πρώτη στην Ελλάδα το μοντέλο του «peer-to-peer car sharing», καθιστώντας δυνατό σε ιδιώτες και εμπόρους να υπενοικιάσουν σε τρίτους τα αυτοκίνητα που έχουν στην ιδιοκτησία ή στην κατοχή τους.
Ακριβώς σε αυτό το σημείο εντοπίζεται η πρώτη σημαντική «γκρίζα ζώνη», καθώς, σύμφωνα με την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία, οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης χωρίς οδηγό πρέπει καταρχάς να φέρουν το ειδικό σήμα λειτουργίας, το οποίο λαμβάνουν βάσει συγκεκριμένων δικαιολογητικών και διαδικασίας, και κυρίως τα εκμισθούμενα αυτοκίνητα να είναι είτε ιδιόκτητα είτε αποκτηθέντα δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης είτε μισθωμένα από άλλες επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων.
Αξίζει να σημειωθεί, όπως επεσήμανε στην εφημερίδα «Καθημερινή» εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικίασης Αυτοκινήτων (ΣΤΕΕΑ), ότι δεν επιτρέπεται καν στις εταιρείες να υπενοικιάσουν αυτοκίνητα από εμπόρους αυτοκινήτων.
Όταν δημοσιογράφοι της Καθημερινής απευθυνθήκαν στην Carky με την ιδιότητα του ιδιώτη που θέλει να υπενοικιάσει το αυτοκίνητό του για διάστημα ενός μηνός, η απάντηση που έλάβαν ήταν ότι, αφού γίνει συνάντηση, θα υπογράψουν ένα ιδιωτικό συμφωνητικό. Η εταιρεία δηλώνει ότι παρέχει δύο μοντέλα συνεργασίας:
–Πλήρης ανάθεση: Στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε, εκπρόσωπος της εταιρείας είπε ότι ο ιδιώτης διατηρεί την κατοχή του αυτοκινήτου και αναθέτει στην Carky τη διαχείριση. Στις πληροφορίες που έστειλε η εταιρεία γραπτώς αναφέρεται ότι η Carky παίρνει στην κατοχή της το αυτοκίνητο και αναλαμβάνει τη διαχείρισή του αποδίδοντας ένα εγγυημένο ποσό στον ιδιοκτήτη. Οι πληρωμές γίνονται στο τέλος κάθε μήνα και η ελάχιστη περίοδος ορίζεται σε δύο μήνες.
– Διάθεση από ιδιοκτήτη: Οι ιδιοκτήτες κρατούν στην κατοχή το αυτοκίνητό τους και το καταχωρίζουν στην ιστοσελίδα-ηλεκτρονική πλατφόρμα της Carky. Οταν δέχονται ειδοποίηση ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το όχημά τους, ένας οδηγός-συνεργάτης της Carky το παραλαμβάνει και το επιστρέφει όταν η κράτηση ολοκληρωθεί. Η Carky καθορίζει σε αυτή την περίπτωση το τίμημα και κρατάει το 25% και το υπόλοιπο 75% το αποδίδει στον ιδιοκτήτη. Η εταιρεία δηλώνει ότι παρέχει πλήρη ασφαλιστική κάλυψη (μεικτή) του οχήματος.
Η άλλη «γκρίζα ζώνη» αφορά τη φορολόγηση τόσο της εταιρείας όσο και του εισοδήματος που προκύπτει για τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η εταιρεία εδρεύει στο Λονδίνο, ενώ διαθέτει ταχυδρομική διεύθυνση και στην Αθήνα.
Η Carky Ltd. δεν εμφανίζεται στο ελληνικό Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) αλλά στο αντίστοιχο μητρώο του Ηνωμένου Βασιλείου και φαίνεται να έχει ιδρυθεί μόλις τον Απρίλιο του 2016, ενώ ο επικεφαλής της είναι πιθανώς το ίδιο άτομο που έχει ιδρύσει εταιρεία διαδικτυακού στοιχήματος.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει για τους ιδιώτες/ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, η απάντηση που έλαβαν ήταν η ακόλουθη:
«Όταν καταλήξουμε σε αυτό το σημείο, θα το συζητήσουμε περαιτέρω». Στη συνέχεια επισημάνθηκε ότι αυτό θα γίνει με απόδειξη παροχής υπηρεσιών, χωρίς, ωστόσο, να είναι σαφές εάν στην πραγματικότητα η εταιρεία εννοούσε απόδειξη επαγγελματικής δαπάνης.
Εταιρείες «peer-to-peer car sharing» υπάρχουν σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (Ολλανδία, Φινλανδία, Γαλλία κ.ά.), στις ΗΠΑ, στη Λατινική Αμερική αλλά και στην Αφρική.
(Από την εφημερίδα "Καθημερινή")
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
HELLAS 2 NEWS blogg